English (Google Translate)

Sunday, March 22, 2015

Video blir stillbild

Häromdagen var jag utskickad på uppdrag för att göra ett videoinslag från Henrik Lundqvists presskonferens, där han berättade att var är tillbaka ifrån sin långtidsskada. När nätet ville ha en stillbild också, så tog jag en stillbild från videofilen. Något som numera går att göra med väldigt bra tekniskt resultat (nedan).

Det fick mig att börja fundera på när de som jobbar för dagspress, enbart kommer videofilma ute på uppdrag. Jag minns att det var mycket snack om det för cirka 10 år sedan, och sedan blev det tyst. Nu undrar man, är det en tidsfråga innan vi är där?

1 comment:

Unknown said...

Precis vad som nämns i denna artikel jag läste för ett tag sedan, där finns bilder som är tagna direkt från rå videomaterial. Stört är det när man tänker efter....

http://www.untitledfilms.com.au/2012/12/micro-expression-exploring-motion-image-photography/