English (Google Translate)

Sunday, April 01, 2012

Videotillbehör 5D MkIII: Inköpslista

Det visade sig att tillbehören kostade nästan lika mycket som kameran själv. Slutsumman slutade på drygt 2500 dollar. Här har ni den kompletta inköpslistan. Kommentera gärna om du har fler frågor eller ytterligare tips.

Pearstone VT-2100 Fluid Head Video Tripod
Opteka Video Shoulder Support System
Hosa Technology Mini Stereo Male to 3-pin XLR
Sennheiser EW100 G3 Wireless ENG Kit
Zacuto Z-Finder Pro 2.5x
Zacuto Z-Finder Mounting Frame for Canon 5D Mark II
Formatt 77mm Multistop Fader Filter
Formatt 72mm Multistop Fader Filter
Ikan Multi-K Variable Color Temperature LED Light
Rode VideoMic Pro Compact Shotgun Microphone
Vello SE-10 Cold Shoe Extension

11 comments:

Photos_By_Niklas said...

Nu ska det filmas... :-)

Rikard Landberg said...

Tjenare! Hur tycker du att axelstativet är? Funkar hamnar kameran i bra höjd så att du kan kolla in i den extra videosökaren som man kopplar till skärmen?

Pontus Höök said...

Rikard, lustigt du frågar just det. För det är något som jag inte fått att funka riktigt. Att jag fotar med vänsterögat komplicerar det dessutom lite. Några tips?

Rikard said...

Jag har precis beställt samma rigg och sökare så jag får testa lite. Men rent spontant känns de konstigt.. Du har inte lust att ta en bild på riggen med kamera och mick å allt sånt på? och lägga upp eller maila? landberg.rikard@gmail.com

Pontus Höök said...

Rikard, you've got mail.

Landberg said...

Tackar!;)

Rikard Landberg said...

Efter att ha testat min rigg några dagar nu så måste jag säga att jag är jäkligt nöjd! Kanske man skulle ha en follow focus till bara. Hur är mikrofonen? Jag har lånat den lite billigare rödemicken för att prova men känns som att det är onödigt att slösa på ljudkvaliteten.

Pontus Höök said...

Rikard, jag byte sida och vände dessutom på axelstödet så nu funkar det perfekt för mig. Rode är riktigt bra. Speciellt på att plocka upp ljud från långt håll. Ljudkvaliten är in fact värd att "slösa" lite på ;)

Rikard said...

Gött! Ja mitt funkar svinbra också! Tänkte införskaffa mig ett samyang 35 1.4 när jag filmar. Såhär blev min rigg.

http://www.flickr.com/photos/landberg/7069120571/in/photostream/lightbox/

Pontus Höök said...

Din bild gör mig sugen på att köpa det igen hehe.

Rikard said...

Haha!