English (Google Translate)

Wednesday, January 28, 2009

New York-Söderhamn

Igår var det middag med svenska journalister i generalkonsulns residens på 600 Park Avenue. Efter lite chitchat med min bordsdam Margareta som jobbar på konsulatet, kom vi fram till att hon växt upp i samma område i Söderhamn som min pappa Anders. Hon kände till min farmor Patricia och min faster Birgitta.

Är det världen som är liten eller är det sannolikheten som är stor när sådant inträffar på en svensk tillställning i New York?

8 comments:

Anonymous said...

Ja världen är då verkligen liten! Hamnade på den här bloggen av en slump för ca en vecka sen och fotointresserad som man är fastnade jag för den och har kollat in den varje dag. Blev ganska förvånad när min hemstad, lilla shamn stod med i rubriken! =)

Pontus Höök said...

Där ser man, då är världen ganska liten ändå :) Området där pappa växte upp i heter Stugsund för övrigt.

Anonymous said...

Världen är liten.

Min Anders frågade mig för några år sedan varför jag hade Calles bröllopsfoto från tidningen på kylskåpet. Hmm... jag hade klippt ut annonsen från Elins bröllop. Elin gick med mig på gymnasiet och Calle pluggade matte och biologi med Anders på högskolan i Karlstad.

Anonymous said...

blir ju bara bättre och bättre det här, stugsundsbo är jag med=) Men han bodde väl inte på korpvägen iaf??=)

Pontus Höök said...

Veronika, har ni gått igenom alla foton nu på kylskåpet, för att vara på säkra sidan? Pernilla, min pappa bodde på Rosengatan, är det nära?

Anonymous said...

Inte så jättenära (för i stugsund måste man väl ändå räkna fem minuters gångväg som ganska långt?=)

Pontus Höök said...

Pernilla, 5 minuters gångväg är långt i New York också. Iallafall om man måste gå så långt för att hitta en Starbucks på Manhattan.

För övrigt så växte pappa upp på nr 7 på Rosengatan. Hans mamma hade dessutom en skeppshandel i Stugsund

Anonymous said...

Haha, ja när kaffetörsten kommer är de flesta avstånd för långa=)
Kom på att det var på rosengatan som farfar bodde när jag var liten=) Sen flyttade han ner på fredsgatan. Handeln minns jag inget av, men det var nog innan min tid..