English (Google Translate)

Friday, June 10, 2005

En bilfärd

Igår körde jag bil tillsammans med den norska reportern Eline Dalland i sammanlagt 7 timmar. Vi gjorde ett jobb upstate New York. Man inser hur stor staten är när man bara kör och kör och i slutänden fortfarande är kvar i New York State. Naturen är ju förstås underskön. Man kan inte få för mycket av det när man normalt sett ser en tripp till Central park som värsta naturorgien. Under färdens gång såg vi hela 11 rådjur. Ledsamt nog var 8 av dom döda, liggandes vid vägrenen. Lustigt, jag har aldrig sett nåt sånt i Sverige. Om man tar som exempel en bilfärd mellan Göteborg och Stockholm, en resa som tar ca 4h. Jag har aldrig sett ett rådjur eller en älg ligga vid vägrenen. Min slutsats är att; viltstängsel rules. Nåt som förvånade mig om möjligt ännu mer var en halv meter lång sköldpadda som i maklig takt gick över vägen. En sköldpadda i New York? Gissar att min kunskap om naturen är grymt begränsad. Såvitt jag vet så klarade sköldpaddan det över, men jag såg i backspegeln att han var centimetrar ifrån att bli en padda utan sköld.

No comments: